KENALI BAKA KAMBING

KENALI BAKA KAMBING
KAMBING KATJANG - Kambing kacang dipercayai berasal dari Malaysia dan Indonesia. Ianya digunakan untuk keluaran daging. Kambing jenis ini mempunyai badan yang kecil dan pendek dan tanduk yang melentur ke atas dan ke belakang. Telinganya tegak ke sisi. Terdapat janggut pada kambing jantan dan jarang pada betina. Dari sisi, muka kelihatan lurus dan tirus.

BEBIRI TENUSU - CHIOS

BEBIRI TENUSU - CHIOS
Biri-Biri Chios berasal dari Chios, di kepulauan Greek dan diimport ke Cyprus pada 1949. Ia digunakan sebagai gerompok tulen untuk meningkatkan kebakaan biri-biri tempatan. Tidak dinafikan, Chios sangat sesuai untuk sistem pengeluaran intensif kerana sifat-sifat istimewanya yang matang awal, cepat membiak tanpa mengikut musim, serta banyak mengeluarkan susu. Berat badan pejantan lebih kurang 80 kg, induk betina 65 kg, dengan ekor tidak gemuk dan biasanya berbentuk kon.

KAMBING TENUSU - SAANEN

KAMBING TENUSU - SAANEN
SAANEN. Kambing ini berasal dari Lembah Saanen di Switzerland. Bulunya pendek berwarna putih atau krim dengan titik hitam di hidung, telinga dan di kelenjar susu. Hidungnya lurus dan muka berupa segitiga. Telinganya sederhana dan tegak ke sebelah dan ke depan. Ekornya tipis dan pendek.

BAKA JAMNAPARI

BAKA JAMNAPARI
JAMNAPARI. Kambing jenis Jamnapari berasal dari India. Ianya dibawa masuk ke Malaysia dengan maksud dikacukkan dengan kambing tempatan untuk membaiki populasi, genetik ternakan tempatan. Baka ini digunakan untuk keluaran daging dan juga susu (dwiguna). Pandangan dari sisi menunjukkan muka yang cembung (Roman nosed) dan mempunyai telinga yang panjang dan melampai ke bawah.

BAKA ANGLO NUBIAN

BAKA ANGLO NUBIAN
ANGLO NUBIAN. Baka Anglo Nubian mempunyai sifat-sifat baka Zariby (Nubian) dari Mesir dan juga baka Jamnapari dari India. Kambing ini disifatkan sebagai tahan lasak dan mudah sesuai dengan alam sekitar. Selain dari pengeluaran daging, baka ini juga boleh digunakan untuk pengeluaran susu (dwiguna). Kambing jenis ini berbadan besar dan mempunyai telinga yang panjang dan melampai ke bawah. Hidung kambing jenis ini melengkung ke bawah dan mempunyai kaki yang panjang dengan purata ketinggian badannya 80 s.m. Kebiasaannya kambing Anglo Nubian tidak mempunyai tanduk tetapi mempunyai bulu badan yang pendek. Warna bulu ialah coklat kemerahan tompok-tompok kemerahan seperti warna rusa, coklat putih, warna gelap atau kombinasi warna-warna tersebut.

KENALI BAKA BEBIRI

KENALI BAKA BEBIRI
BEBIRI DORPER. Baka ini berasal dari Afrika selatan. Ianya adalah hasil kacukan antara bebiri baka Dorset Horn dengan baka Blackhead Persian.

KURSUS PENGURUSAN TERNAKAN KAMBING (TAHAP 1 & 2)

KURSUS PENGURUSAN TERNAKAN KAMBING (TAHAP 1 & 2)
LADANG INFOTERNAK

WAKIL JUALAN KAMBING AKIKAH

PERAK DARUL RIDZUAN

SMS KAMI @ 012-6735106 DAN AKAN KAMI MAKLUMKAN WAKIL JUALAN AKIKAH TERDEKAT UNTUK SAUDARA SAUDARI


PENDAFTARAN KEMENTERIAN KEWANGAN

PENDAFTARAN KEMENTERIAN KEWANGAN
Daftar MOF, Taraf Bumiputera, Tambah Bidang dan Mohon Kad Pintar. Hubungi Adi 012-6735106

Khamis, 2 November 2017

Info Kambing Boer

*INFO ILMU*

Kambing Boer merupakan satu baka kambing yang dicipta di Afrika Sleatan pada awal 1900-an untuk penghasilan daging.

Namanya berasal daripada bahasa Afrika iaitu boer yang bermaksud *peladang atau petani.*

Kambing Boer biasanya mempunyai badan putih dengan kepala coklat yang menonjol. Ada juga kambing Boer yang seluruh coklat atau seluruh putih. Seperti kambing Nubia, ia mempunyai telinga yang panjang dan labuh. Ia terkenal dengan sifat yang jinak, cepat membesar dan tinggi kadar kesuburannya. Kambing Boer betina dilaporkan mempunyai kemahiran keibuhan yang unggul berbanding baka-baka lain. Kambing Boer jantan dewasa berberat 110–135 kg (240-300 lb), dan yang betina dewasa pula 90–100 kg (200-220 lb).

Biarpun kambing jantan baka tulendiutamakan untuk tujuan pembiakbakaan, tetapi tidak kurang juga penggunaan kambing betina kacukan untuk menghasilkan anak, iaitu anak kacukan Boer 7/8 ke atas. Antara kacukan yang umum adalah Boer x Sepanyol, Boer x Angora, Boer x Kiko, Boer x Nubia, Boer x Sirohi, Boer x Osmanabadi, dan Boer x Jamnapari.

*Perhatian:*

Notasi 'F' merupakan singkatan umum bagi menandakan peratusan keturunan tulen (Boer dalam hal ini) yang terhasil daripada kacukan bapa Boer tulen dengan ibu kambing baka lain :

FB : _Full Blood_

F1 : _1/2 keturunan Boer (Bapa baka tulen, ibu bapa lain)_

F2 : _3/4 keturunan Boer (Bapa baka tulen, ibu F1)_

F3 : _7/8 keturunan Boer (Bapa baka tulen, ibu F2)_

F4 : _15/16 keturunan Boer (Bapa baka tulen, ibu F3)_


F5 : _31/32 keturunan Boer (Bapa baka tulen, ibu F4)_



1 ulasan:

Unknown berkata...

I want to buy boer goat fullbloo.
So how can i order.and how can i contract with FTV Farm.